Programok 2024/2025

Május
 
Kiválóságok napja
 
A Budapest XIII. Kerületi Önkormányzat minden évben elismeri a kerületi versenyek győzteseit és felkészítő tanárait. A díjakat dr Tóth József polgármester úr és Holopné Schramek Kornélia alpolgármester asszony adta át. Gratulálunk díjazott diákjainknak és felkészítő tanáraiknak.
 

Madár-HANG-verseny

Május 9-én különleges madárhang-felismerő versenyt tartottunk a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában a madarak és fák napja alkalmából. Ezen a héten madárhangtól volt hangos iskolánk, a folyosón végig haladva hol az egyik, hol a másik teremből hallhattuk, hogy a gyerekek gyakorolnak, készülnek a megmérettetésre. A versenyen a diákoknak különböző madárfajok énekét kellett felismerniük képek és hangfelvételek alapján. A gyerekek lelkesen figyeltek, ahogy megszólalt az énekes rigó, a cinege vagy éppen a siketfajd. Ebben az évben a baromfiudvar lakói, a háziasított madarak is megjelentek a 36 madárhangot tartalmazó fajlistán. A feladatok között akadt nehezebb is, például a hasonló hangú fajok megkülönböztetése, vagy ritkán hallható madarak hangjának felismerése.
A verseny célja az volt, hogy a gyerekek jobban megismerjék a környezetükben és a természetben élő madarakat. A 17 csapat (1-8. osztályos diákok) legjobban teljesítő tanulóit madaras kitűzővel, hűtőmágnessel vagy ablakmatricával jutalmaztuk. Az egyetlen hibátlanul teljesített csapat jutalomkönyveket nyert. A tanárok és a résztvevő diákok visszajelzése szerint a verseny nemcsak izgalmas, szórakoztató, de rendkívül hasznos is volt. A következő években is szeretnénk folytatni ezt a hagyományt, mivel fontosnak tartjuk a természet iránti figyelem és érzékenység kialakítását. 

Bognár Gáborné

 

Győztesek kirándulása Gödöllő, Arbopark.

42 fős (+1 kutya) csapatunk a tavasz összes örömében részesült, amikor egy napot az ország legnagyobb arborétumában tölthettünk. Emeletes vonattal utaztunk oda, majd egy romantikus, keskeny ösvényen libasorban haladtunk az arborétum felé, közben beszívva az út menti bodza-és akácvirágok illatát, hangolódva az eseményre. Mivel előző nap esett az eső, az ösvényen rengeteg éticsiga bóklászott, amit az elöl haladók mindig félretettek az útból, ezért egy kisebb guggolós-hajlongós edzéssel is felért az odaút. El is neveztük csiganyálka ösvénynek. A jó példa szerencsére ragadós volt, a nap további részében is mindig akadt egy-két csigamentő gyermek. Mielőtt a helyszínre értünk volna még elrágcsáltunk egy kis akácvirágot előételnek. Belépve egy kedves erdőmérnök úriember, Gergely fogadott minket, aki társunk volt az arborétum hatalmas, ősöreg fáinak és egyéb élőlényeinek megismerésében. Vele el is indult a csapat alsós fele, addig a felsősök felfedezték a rejtett tanösvények élővilágát. Találtunk egy kecskerágó moly lárva bandát, akik hálójukba burkolózva suttyomban lerágták a cserje összes levelét, sok-sok cincérfajt, melyek közül az egyik cincogott is nekünk (innen az elnevezés), százlábút. Az állatok kézről-kézre jártak. Láttunk 800 éves kocsányos tölgyet, gyönyörű tisztásokat, ahol pikniktakaróinkon megpihentünk. Ideje szót ejtenünk Szetti kutyámról, aki talán a legnagyobb sikert aratott állat volt a nap során-mindig más sétáltatta, sőt a réten még kergetőztek is egy nagyot, mindenkitől begyűjtve a simiadagját. Az alsósok a lelkes, a szó szerint tücsköt-bogarat összehordós túra végeztével a ebédeltek, játszótereztek. Most jöttek a felsősök: a szakvezetésen bontottunk ki gubacsdarázs lárvát a gubójából, pár szerencsésre rápislogott egy vörös róka a kotorékból, sőt egy lábatlangyík is átcikázott előttünk az úton. Visszatérve mi is elfogyasztottuk a nagyon finom ebédet és a limonádénkat, és fáradtan, de élményekkel gazdagon tértünk haza. 

Gáll Janka tanárnő

 
Nemzeti Emlékezetpedagógiai program 7. évfolyam (NEP)
 

Május 16-án a 7.a és 7.b osztályok a Nemzeti Emlékezetpedagógia Program keretében Székesfehérvárra látogattak. A tanulmányi kirándulás középpontjában a „Hogyan születik egy királyság?” című múzeumpedagógiai foglalkozás állt, amely a középkori magyar történelembe nyújtott tartalmas és élményszerű betekintést. A program a Múzeum kőtár részében kezdődött, ahol a tanulók egy érdekes előadást hallgattak meg a Szent István korabeli Magyar Királyság kialakulásáról. Ezt követően egy rövid teszt segítségével ellenőrizhették, mennyire figyeltek a hallottakra. A gyakorlati részben a diákok fa építőelemek segítségével, osztályonként külön-külön, az eredeti alaprajz alapján építették fel a Koronázó Bazilika makettjét, így játékos formában mélyítették el a tanultakat. A program zárásaként a csoport ellátogatott a Bazilika romjaihoz, ahol megtekintették a királysírokat és a királyi családtagok temetkezési helyeit.

Annár Ágnes  és Mulyad Szilvia tanárnő

Nemzeti Emlékezetpedagógiai program 8. évfolyam (NEP)

Május 14-én a Nemzeti Emlékezetpedagógia Program keretén belül a nyolcadik évfolyammal Székesfehérvárra utaztunk, hogy meglátogassuk koronázó városunkat és az ott található  Romkert és Koronázó Bazilika Nemzeti Emlékhely Látogatóközpontot. A múzeumban egy vezetett programon vettünk részt múzeumpedagógusok segítségével. A bemutató központjában az élményközpontúság és a játszva tanulás állt. A diákok először egy rövid előadást hallgattak meg a Bazilika történetéről, valamint az emlékhelyen található műemlékekről. Utána csapatokban oldottak meg egy rövid kvízt, majd rekonstrukciós képek alapján építették fel a Bazilikát fakockákból. Az emlékhely emeletén több játékos lehetőség volt a diákok számára a hallottak alapján szerzett tudás letesztelésére. 
 
Kozma Rita tanárnő
 
 
 
Vivicittá 
 
Idén már hetedszerre vetettem bele magam a Vivicittába – félmaratontól családi futásig már mindent kipipáltam korábban, de ezúttal iskolai közösséggel vágtunk neki a Sulicittának, két gyerekem két osztályából kb. 15-20-an gyűltünk össze – olyan volt, mint egy szülői értekezlet, csak sportosabb és kevesebb ülve panaszkodás. A közös bemelegítést Szalka Andi vezényelte a gyerekekkel, mi pedig szorgalmasan csináltunk utánuk, bár kicsit aggódtunk, hogy már a bemelegítés közben elfáradunk.
A hangulat fantasztikus volt, a gyerekek lelkesen futottak (néha el is tűntek), a szülők pedig hősiesen próbálták tartani a tempót – vagy legalább a látótávolságot. A közösségi futás élménye mindig szívet melengető, és ez most sem volt másképp: futottunk, nevettünk, lihegtünk, és megfogadtuk, hogy jövőre újra jövünk, de akkor gofrizni is fogunk a büfében 🙂.
 
Szülői beszámoló
 
 
Április
 
Herman Gála 2025
 
Felejthetetlen este volt. Fantasztikusak voltak a gyerekek! Köszönjük mindenkinek aki eljött, akik szervezték és a kollégáknak, akik színpadra állították az előadást. Köszönjük a Tudásforrás Alapítvány támogatását. Reméljük Önök is jól érezték magukat.
 
 
A költészet napja a 4.a osztályban
 
József Attila születésének 120. évfordulóját érthető okoknál fogva elsősorban József Attila versekkel ünnepeltük. Felvételről meghallgattuk Latinovits Zoltán előadásában, a Mama című verset. Beszélgettünk a vers kapcsán keletkezett érzéseinkről, hogy ki hogyan szólítja az édesanyját, értelmeztük a vers sorait. Természetesen a versekkel való barátkozás átíveli egész tanévünket. Nálunk a költészetnek állandóan születésnapja van.
A magyar költészet világa csodálatosan sokrétű, több más költőnk művét is elővettük, megismertük és megkedveltük. Csak néhány példa: Nemes Nagy Ágnes, Orgoványi Anikó,
Tamkó Sirató Károly, Tordon Ákos, Weöres Sándor, Zelk Zoltán, stb. A gyerekek választhattak maguknak kedvenc verset, amit le is írtak. A versek akkor válnak igazán élővé, olyankor elevenednek meg, amikor elhangoznak, elszavaljuk őket. Ezért ki-ki, fel is olvasta választott költeményét az osztálynak. Érdeklődve hallgattuk egymás előadásában József Attila és Nemes Nagy Ágnes, Zelk Zoltán, Weöres Sándor, Petőfi Sándor és több más költőnk alkotását.
Sokan a leírtakat kidíszítették, ellátták illusztrációval. Végül a gyerekek munkáit kitettük a folyosóra, hogy a többi diák is olvasgathassa a költeményeket.
 
Kiss Zsuzsanna tanító
 
 
Március
 

Lázár Ervin Program a Fischer Annie-ben

2025. március 3-án a hetedik évfolyamosok részt vehettek egy zenés műsoron, amit az Óbudai Danubia Zenekar Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság adott elő. Ez a zenés produkció a megszokottól eltérő módon mutatott be fúvós hangszereket, köztük a harsonát, kürtöt és trombitát. Az előadást állatokhoz kötötték, azok hangjain szólaltatták meg a hangszereket. Emellett különböző dalok részleteit hallgathatták meg a tanulók, illetve a híres George Lucas rendezésében készült Star Wars filmek betét dalait is eljátszották nekik. Ez a fajta megközelítés olyan szempontból is izgalmas, hogy teljesen másképp hívja fel a gyerekek figyelmét a zenére, a zenélés szeretetére. Az előadók barátságos, kiváló zenészek, köztük Hámori Mátéval, aki a zenekar karmestere és kiváló szónoki is egyben. Karakterével alapvetően is felkelti a nézők érdeklődését, miközben egyfajta párbeszédet is létesít a közönséggel. A program sikerességéről ad számot az is, hogy a tanulók végig jó kedvvel hallgatták az előadást és ezután is mosolyogva hagyták el a zeneiskola épületét.

Mulyad Szilvia, tanárnő

Esik eső, csepereg, a békáknak kikelet!”
 
Ez a mottó illik leginkább a múlt szombati farmosi békamentésre, ahol iskolánk lelkes csapata (3-7. évfolyamig) összesen 151 kétéltűnek segített átjutni a forgalmas autóút túloldalán lévő szaporodási helyükre, a mocsárba. Ebben az időszakban (is) különösen fontos, hogy segítsük a békákat, hiszen a vizes élőhelyek egyre csökkenő száma mellett a tavaszi vonulási útjukat keresztező autóutakon is sok veszély leselkedik rájuk. Különösen büszkék vagyunk a csapatra, hiszen az eső sem szegte kedvüket, sőt: lelkesen tocsogtak a felázott talajon, és-szinte-minden mentett barna ásóbékát, barna varangyot és zöld levelibékát elneveztek! 🙂
Szúnyoglakomákban és ebihalakban gazdag életet kívánunk nektek Ramadeus és társai! 🙂
 
Gáll Janka biológiatanárnő
 
 
Cirkuszherceg
 
Iskolánk három osztálya, (a 3. a, a 3. b és a 4. b) a Fővárosi Nagycirkuszban járt, ahol a Cirkuszherceg című előadáson egy varázslatos cirkusziskolába csöppenhettek a gyerekek. A műsorban a műsorvezető-tanárnő volt az osztályfőnök, aki izgalmas produkciókon vezette végig a gyerekeket!
Igazán élménydúsan telt a délután.
 
 
Március 15.
 
Mi így ünnepeltünk.
Köszönjük az 5. b osztály emlékező műsorát.
 
Vesztl Zsófia tanárnő
 
 
 
Herman nap
 
A Herman nap, mint minden évben, idén is változatos programokat kínált diákjainknak, ugyanis ezzel a programsorozattal emlékeztünk iskolánk névadójára, a természetkutató polihisztor Herman Ottóra. A napot, hagyományainkhoz hűen az első emeleten található Herman emlékmű megkoszorúzásával indítottuk, majd a Fischer Annie Zeneiskolában vehették át okleveleiket a Herman pályázat nyertesei. A kevesebb néha több témakör négy kategóriájában harminchat pályamunka került a zsűri elé. A tizenhét értékelt pályamunka díja pedig, a diákok nagy örömére, egyéni, vagy osztálykirándulás lett. A díjkiosztó után, immár ismét az iskolában, huszonegy természettel foglalkozó, izgalmas előadás közül választhattak a gyerekek. Csak néhány cím ezek közül: Milyen a csigakutató élete?, Etikus viselkedés az állattartásban, Zöld banán, Harapós-e a tigriscápa? Suli labor…
A nap zárásaként pedig a Néprajzi múzeumba vonultunk, ahol közösen néztük meg a nemrég nyílt Herman kiállítást, melynek meglátogatását a nem hermanos diákoknak is ajánljuk!
Pillanatok a napból!
 
 
Február
 

Laptopos óra 3.a osztályban a Hermanban

A Közép – Pesti Pedagógiai Napokon magyar órát tartottam a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában.
Osztályfőnökként, magyar tanítóként, már másfél éve dolgozok a diákokkal laptopokon az órák keretein belül. Minden diáknak saját laptopja van, amit az órákon már önállóan kezelnek. 2025. február 13-án a 3.a osztályos tanulók laptopok segítségével dolgozták fel a magyar órai tananyagot. A digitális eszközök kreatív alkalmazása különleges élményt nyújtottak a diákok számára. A gyerekek lelkesedéssel és kreatívan használták a különböző digitális platformokat, önállóan alkalmazták a Kréta DKT felületét, amely segíti a tananyag élményszerű feldolgozását. A közös munkafelület lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek vizuálisan is kifejezzék gondolataikat a MENTI program által, miközben fejlesztették digitális
készségeiket. Az óra során a tanulók aktívan és motiváltan vettek részt, ami a tanulás hatékonyságát és a pedagógiai innováció sikerességét egyaránt jól tükrözi. Sikeresen alkalmaztam a differenciált feladatadást képességek szerint.
A látogató kollégák visszajelzései pozitívak voltak, örömmel folytatták a szakmai
megbeszélést a program után. „Egy 45 perces nyelvtan gyakorló órán vettem részt. Sokféle feladatot végeztek a gyerekek az eszközzel, legtöbben önállóan, néhányan kértek csak segítséget, leginkább technikai kérdéseik voltak. Készítettek szófelhőt különböző szófajokkal, ellentétes-rokon értelmű szavakat gyűjtöttek, helyesírást gyakoroltak. Jól látható volt, hogy sokat gyakoroltak már az eszközön, rutinosan használták. Néhányan a táblánál is megoldották a feladatokat, illetve ott ellenőriztek közösen. Gabi türelme, gyors reagálása, felkészültsége példaértékű számomra.” Kósa Veronika

Nagy Gabriella tanító

Élményalapú matematika óra

A Közép-Pesti Pedagógiai Napok keretében Élményalapú matematika órát tartottam a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola 2.a osztályban.
Az óra során a szorzótábla gyakorlására alkalmazott játékos, interaktív feladatokat mutattam be a kollégáknak. A játék a gyermekek számára a természetes tanulási forma. Tapasztalatom szerint, ezek alkalmazása kedvező hatással van rájuk. Bátorítja őket a kísérletezésre, kezdeményezésre, segíti tudásuk elmélyítését, az elméleti ismeretanyagot gyakorlattá, élménnyé varázsolja. Tankerületünkből 18 kolléga vett részt az órán, amelyet kellemes szakmai beszélgetéssel zártunk, ahol módszereket és eszközöket osztottunk meg egymással. „A tanóra játékos feladatokból állt, több ritmusos, táncolós-éneklős dal került bemutatásra, aminek a segítségével a szorzótáblát gyakorolták a gyerekek. Kati is említette és a gyerekeken is látszott, hogy nagyon szeretik ezeket a dalokat, mert így élvezettel és vidáman tanulják a szorzótáblát.” Pete Lilla tanító

Ispán Katalin tanító

Elég volt a hidegből, elég volt a télből!
 
Iskolánkban pénteken farsangi bulit rendeztünk, amit alsósaink télűző sétája indított. 
„Jöjjön a tavasz, vesszen a tél!” – skandálták, zajongták körül a gyerekek az iskola épületét. 
Majd következett az épületen belüli buli. Először az első emeleten vonultak fel jelmezbe öltözött diákjaink, megmutatva magukat a többieknek, majd az osztályokban saját rendezvények, versenyek, eszem-iszom következett.
Aki pedig táncra vágyott, a pincében lévő, ideiglenesen diszkóvá változott csúszka teremben rophatta.
Ízelítő a napból!
 
 
Január
 
Mindannyiunk örömére hull a hó!
 
 
December
 
Karácsonyi koncert
 
Szeretnénk megmutatni néhány pillanatot iskolánk karácsonyi ünnepi műsorából, melyre diákjaink sokszínű és színvonalas műsorral készültek.
 
 
Búzavetés
 
Régen a Luca napi búza elvetésével a következő esztendő termését próbálták megjósolni az emberek. Az elvetett búzaszemeket a kemence közelébe helyezték, hogy a jó melegben gyorsabban csírázzanak a magok. Ha karácsony tájára kizöldültek, úgy gondolták, jó lesz a következő évi termés.
Mint sok-sok éve, december 13-án mi is vetettünk Luca-búzát a gyerekekkel. Aki kíváncsi volt arra, sikerei lesznek-e a következő évben, mindenképp megjelent az eseményen. 😊 És persze, ahogy egy örökös ökoiskola tanulójához illik, a búzaszemek újrahasznosított joghurtos és üdítős dobozokba kerültek.
 
 
Karácsonyi csodashow (LEP program)
 
2024.12.13-án a 8. évfolyam a Fővárosi Nagycirkusz Karácsonyi Csodashow című előadásán vett részt a Lázár Ervin Programnak köszönhetően.
 
 
Luca napi vásár
 
Luca napja nekünk, hermanosoknak hatalmas kirakodóvásárt is hoz! Azok a gyerekek, akik eladni vagy csereberélni szeretnének, ilyenkor túladhatnak a már megunt, de újszerű állapotban lévő könyvükön, játékukon, a folyosókra kitett asztalokra pakolva portékáikat. 
 
 
Mikulás kupa
 
Fantasztikus hangulatú meccseknek lehettünk szemtanúi az idén is megrendezett Mikulás focikupán. Nagyon intenzív és sokszor az utolsó másodpercekig küzdő csapatokat láthattunk, akik mindent megtettek a győzelemért. Ízelítő a mérkőzésekről!
 
 
Mikulás, Mikulás, kedves Mikulás!
 
Olyan jó, hogy felénk is jártál, nagyon örültünk neked!
 
 
November 
 
Csutka projekt!
 
 
Fergeteges Halloweenünk 
 
 
Október 
 
Robotika 4.
 
Ezen a héten is lelkesen láttunk neki annak, hogy önállóan megépítsük és beprogramozzuk a robotokat. Bár voltak, akiknek az építés jobban ment, míg mások a programozásban érezték magukat otthonosabban, a csapatmunka és az összhang végig példaértékű volt. A gyerekek szépen együttműködtek, segítették egymást, és tanári támogatással minden akadályt sikeresen leküzdöttünk. Öröm volt látni, hogy mindannyian milyen nagy lelkesedéssel és kitartással dolgoztak, akár a robotok építéséről, akár más elemek összeállításáról volt szó. Emellett a beprogramozott robotokkal való játék is fantasztikus hangulatot teremtett, hiszen mindenki élvezte, hogy saját kezűleg alkotott valamit, amivel most közösen játszhattak. Az ilyen élmények nemcsak a technikai tudásukat fejlesztik, hanem a kreativitásukat és az együttműködési készségüket is erősítik.
Nagy Gabriella
A negyedik alkalommal a gyerekek önállóan írták meg, majd telepítették fel programjukat a robotjukra. Nagy örömünkre a robot elindult, kanyarodott, sőt zenélt is. Nagyon jó volt látni, ahogyan segítették egymást a diákok, majd együtt örültek a sikereknek. Annyira gyorsan eltelt az idő, hogy a foglalkozás végén, amikor azt mondtam, pakoljunk össze, csodálkoztak, hogy már vége a közös munkának/játéknak. Az egyik kislány szerint: „Annyira jó! Nem maradunk még? Ne menjünk haza!” Így valóban öröm a „tanítás/tanulás”! Hamarosan folytatjuk …
 
Kozma Rita

Robotika 5.
 
Az elmúlt héten újra robotot építettünk és programoztunk. Bár mindenkinek megvoltak a maga erősségei, a közös cél mégis az volt, hogy együtt alkossunk valami működőképeset és kreatívat. Az együttműködés kulcsfontosságú szerepet játszott: a kihívásokat egymásra támaszkodva oldottuk meg, és léptünk előre. Az elkészült robotok irányítása igazi örömforrássá vált, a közös játék és alkotás élménye mindenkit magával ragadott. Ez a projekt nemcsak a technikai készségeket mélyíti el, hanem fejleszti a csapatmunkát és az önálló gondolkodást is, miközben valódi sikerélményt nyújt a gyerekeknek.
Nagy Gabriella
 

Zenei világnap 

Hagyományainkhoz híven iskolánk kórusa, a Herman kórus október 2-án a Zenei világnap alkalmából kirándulással egybekötött fellépésen vett részt Komáromban, a testvériskolánkkal együtt szervezett Öröméneklésen. Negyvenöt kórustaggal indultunk Budapestről, a busz végig zengett az énekléstől. Ellátogattunk a Monostori Erődbe, megcsodáltuk a dunai panorámát, majd megérkeztünk testvériskolánkhoz, ahol nagy szeretettel, finom ételekkel vártak minket. Egy közös kóruspróba után a főtéren több kórussal együtt léptünk fel. Az idei évben tíz megzenésített verset énekeltünk. Immár 7. alkalommal vettünk részt ezen a rendezvényen, hatalmas élmény volt együtt énekelni. Kísérőnk Kósa Veronika és Pete Lilla tanítónő volt.

Iskolánkban másnap, október 4-én a nagyszünetben az iskola előtt adtunk koncertet az érdeklődő szülőknek és járókelőknek. Az előadásba az énekkaron kívül iskolánk több diákja és tanára is becsatlakozott. József Attila – Kertész leszek, Rejtelmek, ha zengenek, Weöres Sándor – Csiribiri, Petőfi Sándor – Itt van az ősz verseinek megzenésített változatát adtuk elő. Mindkét eseményen rengeteg élménnyel gazdagodtak iskolánk tanulói és tanárai. 

Csallóköziné Baranyi Zsuzsa

Robotika 6. 
 
Ezen a héten a harmadik osztályos gyerekekkel egy érintőszenzoros robotot építettünk, amit a szenzorok segítségével tudtak irányítani. Ez azt jelentette, hogy a robot jobbra-balra mozgott, forgott, amikor megérintették a szenzort, így teljesen az ő kezükben volt az irányítás. Nagy örömmel próbálgatták, hogy a különböző érintésekre hogyan reagál a robot, és izgatottan figyelték, amikor életre kelt az alkotásuk. A foglalkozás során nemcsak a technológiai alapokkal ismerkedtek meg, hanem megtapasztalták, milyen kreatív folyamatokat rejt a robotépítés. A gyerekek ismét játékos módon tanultak, miközben felfedezték a robotika izgalmas világát.
Nagy Gabriella
Az elmúlt héten, a szakkör időpontjában, tanítás nélküli munkanap volt, amelyen iskolán kívüli programon vettek részt a pedagógusok, így elmaradt a felső tagozat foglalkozása. Ezért ezen a héten meghosszabbított szakköri „órán” igyekeztünk pótolni az elmúlt hetet. Kicsit aggódtam, mennyire bírják majd a másfélszeres időt, de felesleges volt az aggodalmam, mert valószínűleg egész délután lekötné őket a robotok programozása, irányítása, tesztelgetése. Így a következő héten is élni fogunk a hosszabb időráfordítással.
Ezen alkalommal az eddig tanultakat alkalmaztuk (mozgás egyenesen, kanyarodás, megállás, hang), gyakoroltuk a program robotra áttöltését és megtanultuk, hogyan lehet az ismétlődő utasításokat ciklusokkal helyettesíteni.
A gyerekek nagyon élvezték, hogy a saját maguk által írt programot „egyedül” tesztelhették. Így szinte teljes mértékben önállóan jöttek rá a hibáikra és javították azokat. A két-három fős csoportmunka nagyon jól működött: türelmesen magyaráztak egymásnak, segítették egymást, illetve együtt gondolkodtak, ötleteltek, végül közös volt az öröm is, ha minden a tervek szerint működött.
 
Kozma Rita
 
 
Pályaorientációs nap
 

Iskolánkban 2024. október 24-én tartottuk a pályaorientációs napot. Az ötödik évfolyam és a 8.b osztály az iskolában megtartott foglalkozásokon vett részt. A 6., 7. évfolyam és a 8.a osztály külső helyszínre látogatott.

5.a osztály

  1. órában Holp Judit idegenvezető (Lengyel Félix édesanyja) tartott egy remek előadást.
  2. órában az alsósok programjához csatlakoztak a gyerekek
  3. órában Palugyay Lilla (Krizsán Botond édesanyja) mutatta be szakmáját, korábban környezetvédelemmel, ma munkavédelemmel foglalkozik egy olajcégnél.
  4. órában a koraszülött mentő munkájának bemutatására mentünk le az udvarra.
    Visszajelzésük szerint a mentőautó volt a legérdekesebb.

  

A hetedikes és hatodikos lányok Mulyad Szilvia, Annár Ágnes és Vesztl Zsófia tanárnők vezetésével két órán vehettek részt a BKSZC Erzsébet Királyné Szépészeti Technikumban.
Egy kedves üdvözlés után rövid iskolai bemutatón vettek részt a gyerekek, majd ezt követően két csoportban, felváltva vett részt egy-egy órán. Az egyik foglalkozáson a fodrász szakma rejtelmeibe tekinthettek be a lányok: a gyakorlatozó diákok bemutatták számunkra például a különböző hajfonatok, melírozás mentetét. Emellett az oktatóval és a többi fodrász tanulóval lehetőségünk volt a képzésről és az iskolai követelményekről beszélgetni.
A 15 perces szünetet követően a gyerekek a rajzórák ismeretanyagába kaptak betekintést egy végzős diák portfólióján keresztül. Ezután a maszk készítési gyakorlatba bekapcsolódva kipróbálhatták kézügyességüket és az óra további részében ők is maszkokat terveztek, rajzoltak. A nap végeztével mindenki kapott egy könyvjelzőt, illetve jó hangulatban elbúcsúztunk az idegenvetőinktől.

A hatodik és hetedik osztályos fiúk a BGSZC Mechatronikai Technikumba látogattak el, kísérő tanáraikkal, Dobler Mónika, Gáll Janka és Kiss Ágnes tanárnőkkel.
Az iskola “arénájában” tartott rövid elméleti ismertető után betekinthettünk a szaktantermekben folyó  gyakorlati munkába. Láttunk robot programozást, robotot munka közben, kísérőnk elmagyarázta a különböző elektronikai, mechatronikai eszközök működését. A gyerekek nagyon érdeklődőek voltak és ügyesen válaszoltak a tájékoztatót tartó kolléga kérdéseire. Rövid látogatást tettünk egy-egy angol és matematika órán is. Színvonalas iskola ismertetőben volt részünk, tetszett mindenkinek az intézmény felszereltsége is és örömmel találkoztunk az udvarias tanulókkal.

Október 24-én Pályaorientációs nap keretében a 8.a osztály Csepelre látogatott a BKSZC
Weiss Manfréd Technikum, Szakképző Iskola és Kollégiumba. Nagyon érdekes, átfogó, két és fél órás bemutatkozást, tájékoztatást kaptunk a különböző szakmákról, képzés formákról. Megtekinthettük az Elektronika és Elektrotechnika ágazati képzést segítő speciális tantermet, amelynek használatát, működését is bemutatták nekünk. Meglátogattunk egy informatika termet, ahol épp robotprogramozás folyt. Az órát tartó tanárnő a gyerekeknek rövid bemutatót is tartott magyarázattal. A tantermi látogatások után betekinthettünk a rendészek és a honvéd kadétok egy-egy gyakorlat órájába is.
Néhány 8.a-s vélemény:
„Nekem tetszett, jól éreztem magam. A témák érdekeltek, jól éreztem magam.” (Anna)
„Nagyon élveztem. Úgy gondolom, hogy azok, akiket nem ezek a területek érdekelnek (mint én), azok is tudták élvezni.
Érdekes volt, sokat nevettünk, és az osztályközösségnek is jót tett.” (Eszter)
„Az iskola ápolt és tiszta volt, a tanárok szimpatikusak voltak.” (Mazigh)
„Nagyon jó volt! Érdekes volt! Szuper volt!” (Noel)
„Érdekesek voltak a bemutatók. Jó volt betekinteni egy ilyen iskolába. Tetszett az informatikai és a katonai bemutató.” (Barnabás)

A pályaorientációs nap keretében volt diákokat hívtunk meg a 8.b osztályhoz. 13 volt tanulónk mutatta be középiskoláját. Volt köztük gimnázium és technikum is. 
Ezt követően a Peter Cerny Alapítvány jóvoltából megismerkedhettek a mentős szakma egy speciális ágazatával, a koraszülött csecsemők mentésével, szállításával. 
A nap fennmaradó részében Máthé Anita külsős előadó a turizmus vendéglátás szakma képviseletében az  5 csillagos szállodák világát  mutatta be az osztálynak.

Kutyamenhelyen jártunk

A Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola 5.a osztálya 2024. október 17-én a HEROSZ állatmenhelyre látogatott. Az immár hagyományosnak számító Állatvédelmi Témahéti program nagy sikert aratott a diákok körében.

Részletek a gyerekek véleményéből:
„A HEROSZ állatmenhely egy csomó otthonra vágyó állatot gondoz. Az állatok nagyon cukik, kedvesek és jól tartottak voltak. Majd megszakadt a szívem, amikor el kellett mennünk. A végén meg lehetett simogatni egy kicsi pitbullt. Nagyon tetszett ez a program, viszont úgy a legjobb odamenni, hogy örökbe is fogadjunk valakit.”
„Az állatmenhely jó volt, rengeteg állat volt. Sokunk vitt kaját az ottani állatoknak. Nagyon cukik voltak az állatok, és ha lehetett volna, hazavittem volna az összeset.”
„Mindenkinek ajánlom, aki szeretne örökbe fogadni egy állatot.”
„ Számomra nagyon rossz volt látni, hogy a kutyákkal és a cicákkal így bántak a gazdái, vagy találták őket. Legszívesebben hazahoztam volna az összes állatot. De igazából nagyon jól éreztem magamat. És az osztályommal szinte 3 láda adományt gyűjtöttünk össze az állatotthonnak.”
„Nagyon sírtam, hogy ennyi kutya és macska gazdátlan. Azt mondták, hogy egy jön, kettő megy.”
„Aranyosak voltak a macskák, a kedvencem Mimi és Ravi volt. A kutyák is aranyosak voltak, ott Luna és Honey volt a kedvencem. Volt egy csüngőhasú malac is :- ) ”
Folytatjuk a továbbaikban is a támogató, érzékenyítő programot.

Bognár Gáborné
osztályfőnök

Állatvédelmi témahét a Hermanban

A Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola aktívan részt vett az Állatvédelmi témahéten, amely során számos érdekes és hasznos programmal bővült a diákok állatvédelmi ismerete.
A tanulók különféle foglalkozások keretében ismerkedtek meg a felelős állattartás alapelveivel, amelyeket szakemberek mutattak be nekik, és felhívták a figyelmüket arra is, hogyan gondoskodhatnak megfelelően háziállataikról. A diákok tanáraik segítségével a vadon élő állatokkal is megismerkedtek, miközben megtanulták, milyen fontos a természet megóvása és az élőhelyek védelme. A “Házi kedvenceid bemutatása” program is sikert aratott, hiszen a gyerekek lelkesen mutatták be kedvenceiket, miközben sokat tanultak egymástól is. A témahét zárásaként a diákok által gyűjtött adományokat menhelyeknek juttattuk el, ezzel is segítve a bajba jutott állatok életkörülményeinek javítását.
Az egész hét kiváló alkalom volt arra, hogy a gyerekek megtanulják, mit jelent a felelősségteljes állattartás, és hogyan vigyázhatnak az állatokra és a természetre egyaránt.

Nagy Gabriella
tanító

Európai Mobilitási Hét

2002 óta minden év szeptemberében mobilitási hetet, 1998 óta autómentes napot tartanak Európában, így Magyarországon is. A rendezvény a környezet védelmére, a motorizált közlekedés hátrányaira hívja fel a figyelmet. Célja, hogy azok, akik rendszeresen autóval mennek munkába, iskolába, esetleg kikapcsolódni is, fenntarthatóbb közlekedési módokra – sétára, bringára, esetleg tömegközlekedésre – váltsanak.

  1. szeptember 19-én, csütörtökön, a XIII. kerületi önkormányzat is „autómentes” rendezvényt tartott a Gergely Győző út és a Hollán Ernő utca közötti szakaszán, ahol elsősorban környezetvédelemmel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolni a gyerekeknek. A helyes válaszokért, valamint egyéb, mozgásos, kreatív feladatok helyes megoldásáért apró ajándékokat is kaphattak.

Korosztálytól független programok a közlekedési nevelés jegyében teltek, amiben a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola diákjai is örömmel vettek részt. Közlekedj okosan társasjáték, mini KRESZ park, ügyességi vetélkedő, iskolánk udvarán. Közlekedésbiztonsági totó, kerékpárok kötelező eszközeinek ellenőrzése, rajzverseny, kézműves foglalkozás, újrahasznosított anyagokból makettek készítése, saját közlekedési eszköz feldíszítésére volt lehetőség. Diákjaink és az ide látogató gyermekek textil szatyrokat díszíthettek, amibe az elnyert jutalmakkal térhettek haza a tartalmas program után.

Hegyi-Rajkó Gabriella
tanító

Magyar Diáksport Napja

Csibeavató

Az ötödik és hatodik osztályok az idei tanévben is együtt szervezték a sportnapot és a csibeavatót a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában.
Sajnos az eredetileg tervezett helyszínre, a Pünkösdfürdő Parkba nem tudtunk elmenni a Duna magas vízállása és az árvízi lezárások miatt.
Az új helyszín az osztályfőnökök közös döntése alapján a Városliget lett. A 6.a és 6.b tanulóit arra kértük, hogy sportos állomásokat szervezzenek a “csibéknek”. Az ötödikes csapatoknak előzetes feladataik is voltak, nevet és csatakiáltást kellett választaniuk, készíteni kellett menetlevelet és csapatzászlót is.
A sportnap reggelén kellemes idő fogadott minket. A hatodikosok indultak először. Az állomásokat, egy kivételével,  a Nagyjátszótéren alakítottuk ki. Volt parkour pálya, mértük, hogy melyik csapat tudja gyorsabban lefutni a kijelölt pályát, plank és ugrálókötél kihívást is teljesíteni kellett. A sportos feladatok mellett zenei aláfestés alatt kellett szöveget szájról olvasni, csukott szájjal, nevetés nélkül viccet hallgatni, bekötött szemmel villával diákcsemegét falatozni.
A csapatok potszámokat kaptak és ez alapján értékeltük a teljesítményüket. 
A csibeeskü elmondására a játszótér melletti réten került sor. Ezután a közeli sportpályákon barátságos foci meccseket játszottak a gyerekek, különböző csapat összeállításokban -5. a 6. ellen, “a” és “b” osztályok egymás ellen. Néhányan inkább röplabdáztak, de jutott idő pihenésre, szabad játékra és jóízű beszélgetésre is.

Dobler Mónika
tanár

Szeptember
 
Tanévnyitó
 
Amilyen gyorsan eltelt a tavalyi tanév, olyan gyorsan hussant el az utána következő nyári szünet is és a szeptember másodikai tanévnyitón, immár 63. alkalommal örülhettek egymásnak osztálytársak, barátok, barátnők és persze pedagógusaink is. 🙂 A családias, kedves kis műsorral fűszerezett évnyitón – talán mondanunk sem kell – ismét a legkisebbeké volt a főszerep. A megilletődött elsős hangocskák – Pápai Jázmin, Pápai Barnabás, Kovács Alex – által előadott versek után, egy negyedikes kisdiákunk, Farkas Misi virtuóz hegedű játéka következett. Később az elsősök eskütétele, és a Hermanos jelvények feltűzése után iskolánk igazgatója Ágni Dóra nyitotta meg a 2024-25-ös tanévet.
Iskolánkat támogató Tudásforrás Alapítvány kuratórium leköszönő tagjának, Chovanecz Edit volt tagintézmény-vezetőnek is megköszöntük a hosszú évek segítő munkáját.
Minden tanulónknak – régieknek és újaknak – örömteli és eredményes tanévet kívánunk!
 
 
 

Robotika a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában

A 2023-24-es tanév végén, egy tavaszi továbbképzés hatására pályázatot nyújtottunk be az Abacusan – GE VándoRobot Programban való részvételre, mely pályázaton nyertünk egy lehetőséget, hogy megismertessük a gyerekekkel, kollégákkal, szülőkkel a robotok alkalmazási és programozási lehetőségeit az oktatás területén.
A Program első lépésként akkreditált felkészítő továbbképzést biztosított intézményünk három pedagógusa számára (Besze Lívia, Nagy Gabriella, Kozma Rita Zsuzsanna), akik később a foglalkozásokat vezetik. A továbbképzés 2024. augusztus 29-30-án zajlott le, az Abacusan Stúdió Oktató Központban. Ennek keretében Tájékoztatást kaptunk a Programról általánosságban, a scratch-ben programozható Abacusan VándoRobot KIT készlet alkalmazási lehetőségeiről, valamint gyakorlatban végeztünk programozási feladatokat.
A képzés vizsgával zárult, ahol egy kiadott feladatnak és feltételeknek megfelelő működő robotot kellett megalkotnunk, megépítenünk, programoznunk, valamint egy-egy foglalkozástervet készítenünk. A képzés végén iskolánk egy 10 tanulmányi hetes időszakra kölcsön kapta használatra a hat darab robot megépítésére alkalmas Abacusan VándoRobot KIT készletet.
Köszönjük a lehetőséget!
És így kezdtük …
A 10 tanulmányi hetes időszakra pályázat segítségével használatra kölcsön kapott hat darab robot megépítésére alkalmas Abacusan VándoRobot KIT (lego robot) készletet birtokba vettük és elkezdtük kipróbálni, megismertetni a diákokkal. Az első héten a harmadikosok megismerkedtek a „Kacsa robot”-tal, amit a gyerekek érintésre elindíthattak. Az összeszerelést még Gabi néni végezte, de a többi alkatrészből szívesen építgettek akadályokat, elemeket a robotra a gyerekek. Az építmény érintésre indult, majd forgott, és leddel világított is kanyarodáskor. Mindenki szívesen játszott vele, körbeülték és indítgatták egymás után. A következő alkalommal majd együtt próbálnak felépíteni és beprogramozni egy robotot. A felsősökkel (5-8. évfolyam) megismerkedtünk az egyes alkatrészekkel, hogyan alkalmazható, mi mire való. Először fogtak a kezükbe még ilyen eszközt. Ezek után önállóan, illetve kis segítséggel megépítettek egy-egy alap robotot. Nagyon élvezték, örültek az apró sikereknek, hogy mozgott, elindult. Büszkék voltak magukra, és egyelőre ez volt a cél, hogy érdeklődjenek és sikerélményük legyen. Következő alkalommal megpróbálkozunk a programozással is scratchben.

Nagy Gabriella, Kozma Rita

Gárdos Eszter Sakk Európa bajnokságon

Gárdos Eszter, a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola 3.b osztályos
kitűnő tanulója szerepléséről a prágai Korcsoportos Sakk Európa-bajnokságon
édesanyja levélben számolt be:

“Kedves Támogatók!

Véget ért a tíznapos prágai Korcsoportos Sakk Európa-bajnokság. A kilenc fordulóból álló versenyen Eszter kategóriájában 55-en indultak. A 27 táblából az első tízet, az élmezőnyt élőben közvetítették. Eszter az első partiján kívül végig az első tíz asztal valamelyikén játszott. Az első három partiját megnyerte, legyőzve többek közt a korcsoportos rapid Európa- bajnokot és a korcsoportos EU-s bajnokot. A három győzelem után három döntetlen következett. Ezek közül az elsőt a korcsoportos lány világranglista negyedik (első európai) helyezettje ellen játszotta Eszter, ez a kislány végül harmadik lett. Eszter ekkor az 5. helyen állt. A 7. és a 8. parti azonban drámai fordulatokat hozott. Mindkét esetben egy gyönyörűen kiharcolt nyertes állásban egyetlen rossz lépés teljesen megfordította a partit. Az utolsó fordulóban is kikapott, így végül 4,5/9 ponttal az erős középmezőnyben, a 25. helyen végzett. A kezdeti szép sikerek következtében 22 Élő-pontot szerzett. Az első nagyon gyors győzelmén kívül minden fordulóban lassan, sokat gondolkodva játszott. A drámai vereséget hozó 8. fordulója négy és fél órán át tartott.
A verseny előtt, augusztusban több egyéni és csoportos edzésen vett részt Eszter, majd egy egyhetes balatonparti edzőtáborban készült Szentgyörgyi Sándor vezetésével. A partik előtt, amikor már lehetett tudni, hogy ki lesz a következő ellenfél, Szabolcsi János nemzetközi mester készítette fel Esztert, és látta el őt tanulnivalóval. Ezeket az anyagokat önállóan sajátította el délelőttönként, és a partikon minden esetben sikerrel alkalmazta őket a megnyitásai során. A verseny szakmai tanulsága az, hogy több ilyen komoly, hosszú versenyen kell még indulnia Eszternek ahhoz, hogy megtanulja bírni az utolsó partikat is. Ez volt az első ennyire hosszú versenye. Nagyon elfáradva, de rengeteg nagyszerű élménnyel és tanulsággal tér haza. A sakkozás mellett kicsit világot is látott: több kisebb sétát tettek édesapjával a prágai óvárosban, a verseny szabadnapján pedig a világhíres prágai állatkertet látogatták meg. A sakk mellett egyébként az úszásban is fejlődött, a szálloda medencéjében életében először úszott több hosszt egymás után mély vízben. Köszönjük, hogy lehetővé tették ezt az életre szóló élményt Eszternek!
Köszönettel és üdvözlettel: Poros Júlia (Eszter édesanyja)”
Gratulálunk Eszternek a fantasztikus eredményhez, kitartása és szorgalma meghozta
gyümölcsét!
Esztert iskolánk Tudásforrás Alapítványa is támogatta.

Poros Júlia (Eszter édesanyja)

#hermanosokanagyvilagban

Volt idő, amikor szinte kötelező kedveskedés volt egy-egy képeslap küldése rokonnak, ismerősnek. Nyaralások, nagyobb ünnepek alkalmával senki sem szalasztotta el. Ma már persze többnyire felváltotta ezt a papír alapú, fényképes postai lapot az elektronikus üzenetek sokasága, az email, az sms, a messenger és még sorolhatnánk… 
Ágni Dóra a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola igazgatója, azonban, év végi felhívásában a régi, már-már feledésbe merült hagyományt szerette volna feléleszteni, amikor arra kérte diákjainkat, küldjenek képeslapot nyaralásaikról. Nagy örömünkre érkezett is jónéhány szép és különleges lap, amiknek persze nagyon örültünk és amiket ezen a felületen is nagyon köszönünk! Azt reméljük, hagyományt teremtettünk ezzel a felhívással és a következő nyári szünetben még több lappal örvendeztetnek meg bennünket diákjaink. A mostani képeslapokból rendezett ideiglenes kiállítás az iskola főbejárata melletti üvegfalon tekinthető meg #hermanosokanagyvilagban címmel!

Hegyi-Rajkó Gabriella

Robotika 1. 
Így kezdtük …
A 10 tanulmányi hetes időszakra pályázat segítségével használatra kölcsön kapott hat darab robot megépítésére alkalmas Abacusan VándoRobot KIT (lego robot) készletet birtokba vettük és elkezdtük kipróbálni, megismertetni a diákokkal.
Az első héten a harmadikosok megismerkedtek a „Kacsa robot”-tal, amit a gyerekek érintésre elindíthattak. Az összeszerelést még Gabi néni végezte, de a többi alkatrészből szívesen építgettek akadályokat, elemeket a robotra a gyerekek. Az építmény érintésre indult, majd forgott, és leddel világított is kanyarodáskor. Mindenki szívesen játszott vele, körbeülték és indítgatták egymás után. A következő alkalommal majd együtt próbálnak felépíteni és beprogramozni egy robotot.
A felsősökkel (5-8. évfolyam) megismerkedtünk az egyes alkatrészekkel, hogyan alkalmazható, mi mire való. Először fogtak a kezükbe még ilyen eszközt. Ezek után önállóan, illetve kis segítséggel megépítettek egy-egy alap robotot. Nagyon élvezték, örültek az apró sikereknek, hogy mozgott, elindult. Büszkék voltak magukra, és egyelőre ez volt a cél, hogy érdeklődjenek és sikerélményük legyen. Következő alkalommal megpróbálkozunk a programozással is scratchben.
Nagy Gabriella, Kozma Rita
 
Robotika 2.
A második hétre végre kialakult a felsős (5-8. évfolyam) szakkör végleges létszáma (15 fő). A gyerekek három fős, évfolyam szempontjából vegyes kiscsoportokban dolgoztak. A programozásig még nem jutottunk ugyan el, de az óra végére, minta alapján, sikerült minden csoportnak tökéletesen megépítenie a „Kacsa” robotot. Nagyon élvezték a közös munkát, segítettek egymásnak. Izgultam, hogy a „kis” ötödikesek és a „nagy” nyolcadikosok hogyan tudnak majd együtt dolgozni/haladni, de meglepően jól működött a „vegyescsoport” munka.
Kozma Rita
Ezen a héten a gyerekekkel kiscsoportokban dolgoztunk a robotok megépítésén. A feladat nem volt egyszerű, mert az utasításokat és a rajzokat pontosan kellett követni. Előfordult, hogy néhány csapat nem figyelt a jelölésekre, így nem minden robot készült el hibátlanul. A foglalkozás végére azonban közösen összeállítottunk egy működőképes Kacsa robotot. A programozásra már nem maradt idő, ezért azt én végeztem el, de a következő alkalommal remélhetőleg erre is sor kerülhet. Bár a folyamat nem volt zökkenőmentes, végül nagy öröm volt látni a működő robotot, a gyerekek pedig lelkesen játszottak vele a foglalkozás végén.
Nagy Gabriella
 
Diákgyűlés
Az elmúlt héten tartottuk a 2024-25-ös tanév első iskolagyűlését, melynek központi témája az új diákönkormányzati elnökjelöltek bemutatása, bemutatkozása volt. Zwolenszky Lilla eddigi DÖK-elnök elballagott, ezért kellett új választást kiírni.
A jelölteknek, Lengyel Félix 5.a-s, Szabó Attila és Jovanovic Mia 5.b-s és Gyöngy Luca 8.b-s tanulóinknak a bemutatkozás után egy hét áll a rendelkezésükre, hogy ki-ki maga mellé, illetve meghirdetett programja mellé állítsa a Herman diákságát. Ezután következik csak a választás.
 
Autómentes nap
2002 óta minden év szeptemberében mobilitási hetet, 1998 óta autómentes napot tartanak Európában, így Magyarországon is. A rendezvény a környezet védelmére, a motorizált közlekedés hátrányaira hívja fel a figyelmet. Célja, hogy azok, akik rendszeresen autóval mennek munkába, iskolába, esetleg kikapcsolódni is, fenntarthatóbb közlekedési módokra – sétára, bringára, esetleg tömegközlekedésre – váltsanak.
Csütörtökön, a XIII. kerületi önkormányzat is „autómentes” rendezvényt tartott a Gergely Győző utcában, ahol elsősorban környezetvédelemmel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolni a gyerekeknek. A helyes válaszokért, valamint egyéb, mozgásos, kreatív feladatok helyes megoldásáért apró ajándékokat is kaphattak.
 
Robotika 3.
A harmadik osztályos tanulókkal kisebb csoportokban kezdtünk neki a robotépítésnek ezen a héten is. Most “kutya” robotot alkottunk, amely nyomvonalat követett. A gyerekek nagyon élvezték a robotok megépítését, az alkatrészek összeillesztését, és különösen izgalmasnak találták, hogy a robotok végül működtek, és a megadott útvonalon mozogtak. A programozás során azonban nehézségekbe ütköztek, mivel ez a része összetettebb volt számukra. A feladat végrehajtásához több segítségre és útmutatásra volt szükségük, de az érdeklődés és a lelkesedés megmaradt bennük.
Nagy Gabriella
A harmadik napon a felső tagozatos diákokkal a szoftverrel, a programozási környezettel ismerkedtünk. Sajnos egy kis technikai probléma miatt nem tudtunk minden tervet maradéktalanul megvalósítani, de a gyerekek feltalálták magukat, és érdekes kis programokat kreáltak így is. Ezeket megbeszéltük, legközelebb a robotokon is kipróbáljuk.
Kozma Rita