Madár-HANG-verseny
Május 9-én különleges madárhang-felismerő versenyt tartottunk a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában a madarak és fák napja alkalmából. Ezen a héten madárhangtól volt hangos iskolánk, a folyosón végig haladva hol az egyik, hol a másik teremből hallhattuk, hogy a gyerekek gyakorolnak, készülnek a megmérettetésre. A versenyen a diákoknak különböző madárfajok énekét kellett felismerniük képek és hangfelvételek alapján. A gyerekek lelkesen figyeltek, ahogy megszólalt az énekes rigó, a cinege vagy éppen a siketfajd. Ebben az évben a baromfiudvar lakói, a háziasított madarak is megjelentek a 36 madárhangot tartalmazó fajlistán. A feladatok között akadt nehezebb is, például a hasonló hangú fajok megkülönböztetése, vagy ritkán hallható madarak hangjának felismerése.
A verseny célja az volt, hogy a gyerekek jobban megismerjék a környezetükben és a természetben élő madarakat. A 17 csapat (1-8. osztályos diákok) legjobban teljesítő tanulóit madaras kitűzővel, hűtőmágnessel vagy ablakmatricával jutalmaztuk. Az egyetlen hibátlanul teljesített csapat jutalomkönyveket nyert. A tanárok és a résztvevő diákok visszajelzése szerint a verseny nemcsak izgalmas, szórakoztató, de rendkívül hasznos is volt. A következő években is szeretnénk folytatni ezt a hagyományt, mivel fontosnak tartjuk a természet iránti figyelem és érzékenység kialakítását.
Bognár Gáborné

Győztesek kirándulása Gödöllő, Arbopark.
42 fős (+1 kutya) csapatunk a tavasz összes örömében részesült, amikor egy napot az ország legnagyobb arborétumában tölthettünk. Emeletes vonattal utaztunk oda, majd egy romantikus, keskeny ösvényen libasorban haladtunk az arborétum felé, közben beszívva az út menti bodza-és akácvirágok illatát, hangolódva az eseményre. Mivel előző nap esett az eső, az ösvényen rengeteg éticsiga bóklászott, amit az elöl haladók mindig félretettek az útból, ezért egy kisebb guggolós-hajlongós edzéssel is felért az odaút. El is neveztük csiganyálka ösvénynek. A jó példa szerencsére ragadós volt, a nap további részében is mindig akadt egy-két csigamentő gyermek. Mielőtt a helyszínre értünk volna még elrágcsáltunk egy kis akácvirágot előételnek. Belépve egy kedves erdőmérnök úriember, Gergely fogadott minket, aki társunk volt az arborétum hatalmas, ősöreg fáinak és egyéb élőlényeinek megismerésében. Vele el is indult a csapat alsós fele, addig a felsősök felfedezték a rejtett tanösvények élővilágát. Találtunk egy kecskerágó moly lárva bandát, akik hálójukba burkolózva suttyomban lerágták a cserje összes levelét, sok-sok cincérfajt, melyek közül az egyik cincogott is nekünk (innen az elnevezés), százlábút. Az állatok kézről-kézre jártak. Láttunk 800 éves kocsányos tölgyet, gyönyörű tisztásokat, ahol pikniktakaróinkon megpihentünk. Ideje szót ejtenünk Szetti kutyámról, aki talán a legnagyobb sikert aratott állat volt a nap során-mindig más sétáltatta, sőt a réten még kergetőztek is egy nagyot, mindenkitől begyűjtve a simiadagját. Az alsósok a lelkes, a szó szerint tücsköt-bogarat összehordós túra végeztével a ebédeltek, játszótereztek. Most jöttek a felsősök: a szakvezetésen bontottunk ki gubacsdarázs lárvát a gubójából, pár szerencsésre rápislogott egy vörös róka a kotorékból, sőt egy lábatlangyík is átcikázott előttünk az úton. Visszatérve mi is elfogyasztottuk a nagyon finom ebédet és a limonádénkat, és fáradtan, de élményekkel gazdagon tértünk haza.
Gáll Janka tanárnő
Május 16-án a 7.a és 7.b osztályok a Nemzeti Emlékezetpedagógia Program keretében Székesfehérvárra látogattak. A tanulmányi kirándulás középpontjában a „Hogyan születik egy királyság?” című múzeumpedagógiai foglalkozás állt, amely a középkori magyar történelembe nyújtott tartalmas és élményszerű betekintést. A program a Múzeum kőtár részében kezdődött, ahol a tanulók egy érdekes előadást hallgattak meg a Szent István korabeli Magyar Királyság kialakulásáról. Ezt követően egy rövid teszt segítségével ellenőrizhették, mennyire figyeltek a hallottakra. A gyakorlati részben a diákok fa építőelemek segítségével, osztályonként külön-külön, az eredeti alaprajz alapján építették fel a Koronázó Bazilika makettjét, így játékos formában mélyítették el a tanultakat. A program zárásaként a csoport ellátogatott a Bazilika romjaihoz, ahol megtekintették a királysírokat és a királyi családtagok temetkezési helyeit.
Annár Ágnes és Mulyad Szilvia tanárnő
Nemzeti Emlékezetpedagógiai program 8. évfolyam (NEP)


Lázár Ervin Program a Fischer Annie-ben
2025. március 3-án a hetedik évfolyamosok részt vehettek egy zenés műsoron, amit az Óbudai Danubia Zenekar Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság adott elő. Ez a zenés produkció a megszokottól eltérő módon mutatott be fúvós hangszereket, köztük a harsonát, kürtöt és trombitát. Az előadást állatokhoz kötötték, azok hangjain szólaltatták meg a hangszereket. Emellett különböző dalok részleteit hallgathatták meg a tanulók, illetve a híres George Lucas rendezésében készült Star Wars filmek betét dalait is eljátszották nekik. Ez a fajta megközelítés olyan szempontból is izgalmas, hogy teljesen másképp hívja fel a gyerekek figyelmét a zenére, a zenélés szeretetére. Az előadók barátságos, kiváló zenészek, köztük Hámori Mátéval, aki a zenekar karmestere és kiváló szónoki is egyben. Karakterével alapvetően is felkelti a nézők érdeklődését, miközben egyfajta párbeszédet is létesít a közönséggel. A program sikerességéről ad számot az is, hogy a tanulók végig jó kedvvel hallgatták az előadást és ezután is mosolyogva hagyták el a zeneiskola épületét.
Mulyad Szilvia, tanárnő



Laptopos óra 3.a osztályban a Hermanban
A Közép – Pesti Pedagógiai Napokon magyar órát tartottam a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában.
Osztályfőnökként, magyar tanítóként, már másfél éve dolgozok a diákokkal laptopokon az órák keretein belül. Minden diáknak saját laptopja van, amit az órákon már önállóan kezelnek. 2025. február 13-án a 3.a osztályos tanulók laptopok segítségével dolgozták fel a magyar órai tananyagot. A digitális eszközök kreatív alkalmazása különleges élményt nyújtottak a diákok számára. A gyerekek lelkesedéssel és kreatívan használták a különböző digitális platformokat, önállóan alkalmazták a Kréta DKT felületét, amely segíti a tananyag élményszerű feldolgozását. A közös munkafelület lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek vizuálisan is kifejezzék gondolataikat a MENTI program által, miközben fejlesztették digitális
készségeiket. Az óra során a tanulók aktívan és motiváltan vettek részt, ami a tanulás hatékonyságát és a pedagógiai innováció sikerességét egyaránt jól tükrözi. Sikeresen alkalmaztam a differenciált feladatadást képességek szerint.
A látogató kollégák visszajelzései pozitívak voltak, örömmel folytatták a szakmai
megbeszélést a program után. „Egy 45 perces nyelvtan gyakorló órán vettem részt. Sokféle feladatot végeztek a gyerekek az eszközzel, legtöbben önállóan, néhányan kértek csak segítséget, leginkább technikai kérdéseik voltak. Készítettek szófelhőt különböző szófajokkal, ellentétes-rokon értelmű szavakat gyűjtöttek, helyesírást gyakoroltak. Jól látható volt, hogy sokat gyakoroltak már az eszközön, rutinosan használták. Néhányan a táblánál is megoldották a feladatokat, illetve ott ellenőriztek közösen. Gabi türelme, gyors reagálása, felkészültsége példaértékű számomra.” Kósa Veronika
Nagy Gabriella tanító
Élményalapú matematika óra
A Közép-Pesti Pedagógiai Napok keretében Élményalapú matematika órát tartottam a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola 2.a osztályban.
Az óra során a szorzótábla gyakorlására alkalmazott játékos, interaktív feladatokat mutattam be a kollégáknak. A játék a gyermekek számára a természetes tanulási forma. Tapasztalatom szerint, ezek alkalmazása kedvező hatással van rájuk. Bátorítja őket a kísérletezésre, kezdeményezésre, segíti tudásuk elmélyítését, az elméleti ismeretanyagot gyakorlattá, élménnyé varázsolja. Tankerületünkből 18 kolléga vett részt az órán, amelyet kellemes szakmai beszélgetéssel zártunk, ahol módszereket és eszközöket osztottunk meg egymással. „A tanóra játékos feladatokból állt, több ritmusos, táncolós-éneklős dal került bemutatásra, aminek a segítségével a szorzótáblát gyakorolták a gyerekek. Kati is említette és a gyerekeken is látszott, hogy nagyon szeretik ezeket a dalokat, mert így élvezettel és vidáman tanulják a szorzótáblát.” Pete Lilla tanító
Ispán Katalin tanító


Zenei világnap
Hagyományainkhoz híven iskolánk kórusa, a Herman kórus október 2-án a Zenei világnap alkalmából kirándulással egybekötött fellépésen vett részt Komáromban, a testvériskolánkkal együtt szervezett Öröméneklésen. Negyvenöt kórustaggal indultunk Budapestről, a busz végig zengett az énekléstől. Ellátogattunk a Monostori Erődbe, megcsodáltuk a dunai panorámát, majd megérkeztünk testvériskolánkhoz, ahol nagy szeretettel, finom ételekkel vártak minket. Egy közös kóruspróba után a főtéren több kórussal együtt léptünk fel. Az idei évben tíz megzenésített verset énekeltünk. Immár 7. alkalommal vettünk részt ezen a rendezvényen, hatalmas élmény volt együtt énekelni. Kísérőnk Kósa Veronika és Pete Lilla tanítónő volt.
Iskolánkban másnap, október 4-én a nagyszünetben az iskola előtt adtunk koncertet az érdeklődő szülőknek és járókelőknek. Az előadásba az énekkaron kívül iskolánk több diákja és tanára is becsatlakozott. József Attila – Kertész leszek, Rejtelmek, ha zengenek, Weöres Sándor – Csiribiri, Petőfi Sándor – Itt van az ősz verseinek megzenésített változatát adtuk elő. Mindkét eseményen rengeteg élménnyel gazdagodtak iskolánk tanulói és tanárai.
Csallóköziné Baranyi Zsuzsa


Iskolánkban 2024. október 24-én tartottuk a pályaorientációs napot. Az ötödik évfolyam és a 8.b osztály az iskolában megtartott foglalkozásokon vett részt. A 6., 7. évfolyam és a 8.a osztály külső helyszínre látogatott.
5.a osztály
- órában Holp Judit idegenvezető (Lengyel Félix édesanyja) tartott egy remek előadást.
- órában az alsósok programjához csatlakoztak a gyerekek
- órában Palugyay Lilla (Krizsán Botond édesanyja) mutatta be szakmáját, korábban környezetvédelemmel, ma munkavédelemmel foglalkozik egy olajcégnél.
- órában a koraszülött mentő munkájának bemutatására mentünk le az udvarra.
Visszajelzésük szerint a mentőautó volt a legérdekesebb.
A hetedikes és hatodikos lányok Mulyad Szilvia, Annár Ágnes és Vesztl Zsófia tanárnők vezetésével két órán vehettek részt a BKSZC Erzsébet Királyné Szépészeti Technikumban.
Egy kedves üdvözlés után rövid iskolai bemutatón vettek részt a gyerekek, majd ezt követően két csoportban, felváltva vett részt egy-egy órán. Az egyik foglalkozáson a fodrász szakma rejtelmeibe tekinthettek be a lányok: a gyakorlatozó diákok bemutatták számunkra például a különböző hajfonatok, melírozás mentetét. Emellett az oktatóval és a többi fodrász tanulóval lehetőségünk volt a képzésről és az iskolai követelményekről beszélgetni.
A 15 perces szünetet követően a gyerekek a rajzórák ismeretanyagába kaptak betekintést egy végzős diák portfólióján keresztül. Ezután a maszk készítési gyakorlatba bekapcsolódva kipróbálhatták kézügyességüket és az óra további részében ők is maszkokat terveztek, rajzoltak. A nap végeztével mindenki kapott egy könyvjelzőt, illetve jó hangulatban elbúcsúztunk az idegenvetőinktől.
A hatodik és hetedik osztályos fiúk a BGSZC Mechatronikai Technikumba látogattak el, kísérő tanáraikkal, Dobler Mónika, Gáll Janka és Kiss Ágnes tanárnőkkel.
Az iskola “arénájában” tartott rövid elméleti ismertető után betekinthettünk a szaktantermekben folyó gyakorlati munkába. Láttunk robot programozást, robotot munka közben, kísérőnk elmagyarázta a különböző elektronikai, mechatronikai eszközök működését. A gyerekek nagyon érdeklődőek voltak és ügyesen válaszoltak a tájékoztatót tartó kolléga kérdéseire. Rövid látogatást tettünk egy-egy angol és matematika órán is. Színvonalas iskola ismertetőben volt részünk, tetszett mindenkinek az intézmény felszereltsége is és örömmel találkoztunk az udvarias tanulókkal.
Október 24-én Pályaorientációs nap keretében a 8.a osztály Csepelre látogatott a BKSZC
Weiss Manfréd Technikum, Szakképző Iskola és Kollégiumba. Nagyon érdekes, átfogó, két és fél órás bemutatkozást, tájékoztatást kaptunk a különböző szakmákról, képzés formákról. Megtekinthettük az Elektronika és Elektrotechnika ágazati képzést segítő speciális tantermet, amelynek használatát, működését is bemutatták nekünk. Meglátogattunk egy informatika termet, ahol épp robotprogramozás folyt. Az órát tartó tanárnő a gyerekeknek rövid bemutatót is tartott magyarázattal. A tantermi látogatások után betekinthettünk a rendészek és a honvéd kadétok egy-egy gyakorlat órájába is.
Néhány 8.a-s vélemény:
„Nekem tetszett, jól éreztem magam. A témák érdekeltek, jól éreztem magam.” (Anna)
„Nagyon élveztem. Úgy gondolom, hogy azok, akiket nem ezek a területek érdekelnek (mint én), azok is tudták élvezni.
Érdekes volt, sokat nevettünk, és az osztályközösségnek is jót tett.” (Eszter)
„Az iskola ápolt és tiszta volt, a tanárok szimpatikusak voltak.” (Mazigh)
„Nagyon jó volt! Érdekes volt! Szuper volt!” (Noel)
„Érdekesek voltak a bemutatók. Jó volt betekinteni egy ilyen iskolába. Tetszett az informatikai és a katonai bemutató.” (Barnabás)
A pályaorientációs nap keretében volt diákokat hívtunk meg a 8.b osztályhoz. 13 volt tanulónk mutatta be középiskoláját. Volt köztük gimnázium és technikum is.
Ezt követően a Peter Cerny Alapítvány jóvoltából megismerkedhettek a mentős szakma egy speciális ágazatával, a koraszülött csecsemők mentésével, szállításával.
A nap fennmaradó részében Máthé Anita külsős előadó a turizmus vendéglátás szakma képviseletében az 5 csillagos szállodák világát mutatta be az osztálynak.
Kutyamenhelyen jártunk
A Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola 5.a osztálya 2024. október 17-én a HEROSZ állatmenhelyre látogatott. Az immár hagyományosnak számító Állatvédelmi Témahéti program nagy sikert aratott a diákok körében.
Részletek a gyerekek véleményéből:
„A HEROSZ állatmenhely egy csomó otthonra vágyó állatot gondoz. Az állatok nagyon cukik, kedvesek és jól tartottak voltak. Majd megszakadt a szívem, amikor el kellett mennünk. A végén meg lehetett simogatni egy kicsi pitbullt. Nagyon tetszett ez a program, viszont úgy a legjobb odamenni, hogy örökbe is fogadjunk valakit.”
„Az állatmenhely jó volt, rengeteg állat volt. Sokunk vitt kaját az ottani állatoknak. Nagyon cukik voltak az állatok, és ha lehetett volna, hazavittem volna az összeset.”
„Mindenkinek ajánlom, aki szeretne örökbe fogadni egy állatot.”
„ Számomra nagyon rossz volt látni, hogy a kutyákkal és a cicákkal így bántak a gazdái, vagy találták őket. Legszívesebben hazahoztam volna az összes állatot. De igazából nagyon jól éreztem magamat. És az osztályommal szinte 3 láda adományt gyűjtöttünk össze az állatotthonnak.”
„Nagyon sírtam, hogy ennyi kutya és macska gazdátlan. Azt mondták, hogy egy jön, kettő megy.”
„Aranyosak voltak a macskák, a kedvencem Mimi és Ravi volt. A kutyák is aranyosak voltak, ott Luna és Honey volt a kedvencem. Volt egy csüngőhasú malac is :- ) ”
Folytatjuk a továbbaikban is a támogató, érzékenyítő programot.
Bognár Gáborné
osztályfőnök
Állatvédelmi témahét a Hermanban
A Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola aktívan részt vett az Állatvédelmi témahéten, amely során számos érdekes és hasznos programmal bővült a diákok állatvédelmi ismerete.
A tanulók különféle foglalkozások keretében ismerkedtek meg a felelős állattartás alapelveivel, amelyeket szakemberek mutattak be nekik, és felhívták a figyelmüket arra is, hogyan gondoskodhatnak megfelelően háziállataikról. A diákok tanáraik segítségével a vadon élő állatokkal is megismerkedtek, miközben megtanulták, milyen fontos a természet megóvása és az élőhelyek védelme. A “Házi kedvenceid bemutatása” program is sikert aratott, hiszen a gyerekek lelkesen mutatták be kedvenceiket, miközben sokat tanultak egymástól is. A témahét zárásaként a diákok által gyűjtött adományokat menhelyeknek juttattuk el, ezzel is segítve a bajba jutott állatok életkörülményeinek javítását.
Az egész hét kiváló alkalom volt arra, hogy a gyerekek megtanulják, mit jelent a felelősségteljes állattartás, és hogyan vigyázhatnak az állatokra és a természetre egyaránt.
Nagy Gabriella
tanító
Európai Mobilitási Hét
2002 óta minden év szeptemberében mobilitási hetet, 1998 óta autómentes napot tartanak Európában, így Magyarországon is. A rendezvény a környezet védelmére, a motorizált közlekedés hátrányaira hívja fel a figyelmet. Célja, hogy azok, akik rendszeresen autóval mennek munkába, iskolába, esetleg kikapcsolódni is, fenntarthatóbb közlekedési módokra – sétára, bringára, esetleg tömegközlekedésre – váltsanak.
- szeptember 19-én, csütörtökön, a XIII. kerületi önkormányzat is „autómentes” rendezvényt tartott a Gergely Győző út és a Hollán Ernő utca közötti szakaszán, ahol elsősorban környezetvédelemmel kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolni a gyerekeknek. A helyes válaszokért, valamint egyéb, mozgásos, kreatív feladatok helyes megoldásáért apró ajándékokat is kaphattak.
Korosztálytól független programok a közlekedési nevelés jegyében teltek, amiben a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola diákjai is örömmel vettek részt. Közlekedj okosan társasjáték, mini KRESZ park, ügyességi vetélkedő, iskolánk udvarán. Közlekedésbiztonsági totó, kerékpárok kötelező eszközeinek ellenőrzése, rajzverseny, kézműves foglalkozás, újrahasznosított anyagokból makettek készítése, saját közlekedési eszköz feldíszítésére volt lehetőség. Diákjaink és az ide látogató gyermekek textil szatyrokat díszíthettek, amibe az elnyert jutalmakkal térhettek haza a tartalmas program után.
Hegyi-Rajkó Gabriella
tanító
Magyar Diáksport Napja
Csibeavató
Az ötödik és hatodik osztályok az idei tanévben is együtt szervezték a sportnapot és a csibeavatót a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában.
Sajnos az eredetileg tervezett helyszínre, a Pünkösdfürdő Parkba nem tudtunk elmenni a Duna magas vízállása és az árvízi lezárások miatt.
Az új helyszín az osztályfőnökök közös döntése alapján a Városliget lett. A 6.a és 6.b tanulóit arra kértük, hogy sportos állomásokat szervezzenek a “csibéknek”. Az ötödikes csapatoknak előzetes feladataik is voltak, nevet és csatakiáltást kellett választaniuk, készíteni kellett menetlevelet és csapatzászlót is.
A sportnap reggelén kellemes idő fogadott minket. A hatodikosok indultak először. Az állomásokat, egy kivételével, a Nagyjátszótéren alakítottuk ki. Volt parkour pálya, mértük, hogy melyik csapat tudja gyorsabban lefutni a kijelölt pályát, plank és ugrálókötél kihívást is teljesíteni kellett. A sportos feladatok mellett zenei aláfestés alatt kellett szöveget szájról olvasni, csukott szájjal, nevetés nélkül viccet hallgatni, bekötött szemmel villával diákcsemegét falatozni.
A csapatok potszámokat kaptak és ez alapján értékeltük a teljesítményüket.
A csibeeskü elmondására a játszótér melletti réten került sor. Ezután a közeli sportpályákon barátságos foci meccseket játszottak a gyerekek, különböző csapat összeállításokban -5. a 6. ellen, “a” és “b” osztályok egymás ellen. Néhányan inkább röplabdáztak, de jutott idő pihenésre, szabad játékra és jóízű beszélgetésre is.
Dobler Mónika
tanár






Robotika a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskolában
A 2023-24-es tanév végén, egy tavaszi továbbképzés hatására pályázatot nyújtottunk be az Abacusan – GE VándoRobot Programban való részvételre, mely pályázaton nyertünk egy lehetőséget, hogy megismertessük a gyerekekkel, kollégákkal, szülőkkel a robotok alkalmazási és programozási lehetőségeit az oktatás területén.
A Program első lépésként akkreditált felkészítő továbbképzést biztosított intézményünk három pedagógusa számára (Besze Lívia, Nagy Gabriella, Kozma Rita Zsuzsanna), akik később a foglalkozásokat vezetik. A továbbképzés 2024. augusztus 29-30-án zajlott le, az Abacusan Stúdió Oktató Központban. Ennek keretében Tájékoztatást kaptunk a Programról általánosságban, a scratch-ben programozható Abacusan VándoRobot KIT készlet alkalmazási lehetőségeiről, valamint gyakorlatban végeztünk programozási feladatokat.
A képzés vizsgával zárult, ahol egy kiadott feladatnak és feltételeknek megfelelő működő robotot kellett megalkotnunk, megépítenünk, programoznunk, valamint egy-egy foglalkozástervet készítenünk. A képzés végén iskolánk egy 10 tanulmányi hetes időszakra kölcsön kapta használatra a hat darab robot megépítésére alkalmas Abacusan VándoRobot KIT készletet.
Köszönjük a lehetőséget!
És így kezdtük …
A 10 tanulmányi hetes időszakra pályázat segítségével használatra kölcsön kapott hat darab robot megépítésére alkalmas Abacusan VándoRobot KIT (lego robot) készletet birtokba vettük és elkezdtük kipróbálni, megismertetni a diákokkal. Az első héten a harmadikosok megismerkedtek a „Kacsa robot”-tal, amit a gyerekek érintésre elindíthattak. Az összeszerelést még Gabi néni végezte, de a többi alkatrészből szívesen építgettek akadályokat, elemeket a robotra a gyerekek. Az építmény érintésre indult, majd forgott, és leddel világított is kanyarodáskor. Mindenki szívesen játszott vele, körbeülték és indítgatták egymás után. A következő alkalommal majd együtt próbálnak felépíteni és beprogramozni egy robotot. A felsősökkel (5-8. évfolyam) megismerkedtünk az egyes alkatrészekkel, hogyan alkalmazható, mi mire való. Először fogtak a kezükbe még ilyen eszközt. Ezek után önállóan, illetve kis segítséggel megépítettek egy-egy alap robotot. Nagyon élvezték, örültek az apró sikereknek, hogy mozgott, elindult. Büszkék voltak magukra, és egyelőre ez volt a cél, hogy érdeklődjenek és sikerélményük legyen. Következő alkalommal megpróbálkozunk a programozással is scratchben.
Nagy Gabriella, Kozma Rita
Gárdos Eszter Sakk Európa bajnokságon
Gárdos Eszter, a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola 3.b osztályos
kitűnő tanulója szerepléséről a prágai Korcsoportos Sakk Európa-bajnokságon
édesanyja levélben számolt be:
“Kedves Támogatók!
Véget ért a tíznapos prágai Korcsoportos Sakk Európa-bajnokság. A kilenc fordulóból álló versenyen Eszter kategóriájában 55-en indultak. A 27 táblából az első tízet, az élmezőnyt élőben közvetítették. Eszter az első partiján kívül végig az első tíz asztal valamelyikén játszott. Az első három partiját megnyerte, legyőzve többek közt a korcsoportos rapid Európa- bajnokot és a korcsoportos EU-s bajnokot. A három győzelem után három döntetlen következett. Ezek közül az elsőt a korcsoportos lány világranglista negyedik (első európai) helyezettje ellen játszotta Eszter, ez a kislány végül harmadik lett. Eszter ekkor az 5. helyen állt. A 7. és a 8. parti azonban drámai fordulatokat hozott. Mindkét esetben egy gyönyörűen kiharcolt nyertes állásban egyetlen rossz lépés teljesen megfordította a partit. Az utolsó fordulóban is kikapott, így végül 4,5/9 ponttal az erős középmezőnyben, a 25. helyen végzett. A kezdeti szép sikerek következtében 22 Élő-pontot szerzett. Az első nagyon gyors győzelmén kívül minden fordulóban lassan, sokat gondolkodva játszott. A drámai vereséget hozó 8. fordulója négy és fél órán át tartott.
A verseny előtt, augusztusban több egyéni és csoportos edzésen vett részt Eszter, majd egy egyhetes balatonparti edzőtáborban készült Szentgyörgyi Sándor vezetésével. A partik előtt, amikor már lehetett tudni, hogy ki lesz a következő ellenfél, Szabolcsi János nemzetközi mester készítette fel Esztert, és látta el őt tanulnivalóval. Ezeket az anyagokat önállóan sajátította el délelőttönként, és a partikon minden esetben sikerrel alkalmazta őket a megnyitásai során. A verseny szakmai tanulsága az, hogy több ilyen komoly, hosszú versenyen kell még indulnia Eszternek ahhoz, hogy megtanulja bírni az utolsó partikat is. Ez volt az első ennyire hosszú versenye. Nagyon elfáradva, de rengeteg nagyszerű élménnyel és tanulsággal tér haza. A sakkozás mellett kicsit világot is látott: több kisebb sétát tettek édesapjával a prágai óvárosban, a verseny szabadnapján pedig a világhíres prágai állatkertet látogatták meg. A sakk mellett egyébként az úszásban is fejlődött, a szálloda medencéjében életében először úszott több hosszt egymás után mély vízben. Köszönjük, hogy lehetővé tették ezt az életre szóló élményt Eszternek!
Köszönettel és üdvözlettel: Poros Júlia (Eszter édesanyja)”
Gratulálunk Eszternek a fantasztikus eredményhez, kitartása és szorgalma meghozta
gyümölcsét!
Esztert iskolánk Tudásforrás Alapítványa is támogatta.
Poros Júlia (Eszter édesanyja)
#hermanosokanagyvilagban
Volt idő, amikor szinte kötelező kedveskedés volt egy-egy képeslap küldése rokonnak, ismerősnek. Nyaralások, nagyobb ünnepek alkalmával senki sem szalasztotta el. Ma már persze többnyire felváltotta ezt a papír alapú, fényképes postai lapot az elektronikus üzenetek sokasága, az email, az sms, a messenger és még sorolhatnánk…
Ágni Dóra a Budapest XIII. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola igazgatója, azonban, év végi felhívásában a régi, már-már feledésbe merült hagyományt szerette volna feléleszteni, amikor arra kérte diákjainkat, küldjenek képeslapot nyaralásaikról. Nagy örömünkre érkezett is jónéhány szép és különleges lap, amiknek persze nagyon örültünk és amiket ezen a felületen is nagyon köszönünk! Azt reméljük, hagyományt teremtettünk ezzel a felhívással és a következő nyári szünetben még több lappal örvendeztetnek meg bennünket diákjaink. A mostani képeslapokból rendezett ideiglenes kiállítás az iskola főbejárata melletti üvegfalon tekinthető meg #hermanosokanagyvilagban címmel!
Hegyi-Rajkó Gabriella









