Környezet-és természetvédelmi tevékenységeink a 2024-2025-ös tanévben.
Az Ökosító szakkörösökkel októbertől-márciusig etettük az előkert madarait heti rendszerességgel. Népes sereg gyűlt össze: széncinegék, feketerigók, vörösbegyek, sőt, még ökörszemek is gyülekeztek a cinkegolyókból és vegyes madáreleségből kirakott svédasztalra. 😊 Az abszolút kedvenc a szotyi volt! A téli szünet előtt még egy madárkarácsonyfát is feldíszítettünk, a madaraknak szóló, saját készítésű, ehető díszekkel.
Vigyázat! A madarak etetését márciusban már abba kell hagyni, mert a költési időszakban a kemény magok a fiókák torkán akadhatnak!
Gáll Janka
- 11.29. Tatai vadlúd sokadalom:
8 fős kicsiny, ám lelkes csapatunk napsugaras időben kelt útra vonattal erre a remek szemléletformáló rendezvényre. A nevével ellentétben nemcsak a nálunk telelő ludakról szól a rendezvény, hanem a hazai természetvédelem jeles szakemberei segítségével betekintést nyerünk a gyakorlati munkába is, amellett, hogy rengeteg ezirányú tudásra szert tehetünk. A kísérőrendezvények között szerepnek a madárgyűrűzés és állatbemutató is. A tatai Öreg-tó nemzetközi jelentőségű vizes élőhely, ramsari terület, ahol a naplemente csodás díszletével megcsodálhattuk a ludak esti behúzását a környező szántóföldekről, a tavon töltött éjszakai nyugodalomhoz. Külön öröm volt, hogy az 5-8-ik minden évfolyam képviseltette magát, csapatépítésnek sem volt utolsó. 😊 Szállóigévé vált köztünk, hogy éljenek a vörösnyakú ludak!
Gáll Janka
2025.03.29. Békamentés, Farmos.
“Esik eső, csepereg, a békáknak kikelet!” Ez a mottó illik leginkább a múlt szombati farmosi békamentésre, ahol iskolánk lelkes csapata (3-7. évfolyamig+3 pedagógus) összesen 151 kétéltűnek segített átjutni a forgalmas autóút túloldalán lévő szaporodási helyükre, a mocsárba. Ebben az időszakban (is) különösen fontos, hogy segítsük a békákat, hiszen a vizes élőhelyek egyre csökkenő száma mellett a tavaszi vonulási útjukat keresztező autóutakon is sok veszély leselkedik rájuk. Különösen büszkék vagyunk a csapatra, hiszen az eső sem szegte kedvüket, sőt: lelkesen tocsogtak a felázott talajon, és-szinte-minden mentett barna ásóbékát, barna varangyot és zöld levelibékát elneveztek! 🙂
Szúnyoglakomákban és ebihalakban gazdag életet kívánunk nektek Ramadeus és társai! :)”
Egész tanévben: gyűjtjük a megunt, használaton kívüli mobiltelfonokat újrahasznosítás céljára. A program a Jane Goodall Intézettel együttműködve valósul meg, „Passzold vissza, tesó!” címmel. (Mivel nem nagyon dobáltak bele eddig, lehet meg kéne hirdetni a honlapon is most, hátha…)
A mobiltelefonok előállításához szükséges koltán 80%-a Afrikában, ennek nagy része a Kongói Demokratikus Köztársaságban, a hegyi gorillák, Grauer gorillák, bonobók, csimpánzok élőhelyén található, mely területet az érc bányászata alaposan megváltoztatott. Az erdők területe csökken, a meglévőket pedig a kitermeléshez használt utak hálózzák be. Ezt is megfontolva, iskolánk közössége úgy döntött, csatlakozik a Jane Goodall Intézet által meghirdetett „Passzold vissza tesó!” használt mobiltelefon gyűjtő országos kampányhoz. A kampány célja kettős, egyrészt, hogy begyűjtse az amúgy kidobásra szánt, környezetszennyező mobilokat, másrészt, hogy így is csökkentsék a legközelebbi rokonaink, a csimpánzok és a gorillák élőhelyének kizsákmányolását. Arra kérünk mindenkit, hogy a lecserélt, kidobásra szánt mobilkészülékét juttassa el a földszinten található gyűjtődobozba.
Gáll Janka
Mozgás zöldben,
egy bemutató óra margójára
Környezetünk értékeinek ismerete, megbecsülése, megóvása és a fiatal generáció erre
való nevelése nem új feladat. Úgy is mondhatnám, nem „új a Nap alatt”. Sőt, inkább az jelent
évről évre kihívást, hogy a nagyvárosi iskolákban (és a miénk, a Budapest XIII. Kerületi
Herman Ottó Általános Iskola ilyen) a környezeti nevelésnek milyen új színtereit tudjuk
nyitni, hogyan lehetünk képesek a gyerekek fogékonyságát, elköteleződését megragadni és
fenntartani.
Mint örökös öko iskola, „örökösen” keressük a szemléletformálás további
lehetőségeit. Ennek a kihívásokkal teli útnak szerves részeként mutattam be módszertani
ízelítőt 4. osztályosaimmal a Tavaszi Pedagógiai Napok alkalmával.
Egyszerre volt könnyű – és nehéz is a dolgom. Miért? Könnyű, mert a gyerekek
természetükből adódóan szeretnek mozogni, sportolni. Maguktól is szívesen próbálnak ki új
mozgásos, sportos feladatokat és nagyon szeretik a szerepjátékokat is. Szívesen vesznek részt
olyan testnevelés órai feladatokban is, ahol e kettő ötvöződik. Nehéz is, mert időről időre
megújulást igényel, reagálást a változó környezetünk kihívásaira.
Idén is (már az elmúlt tanévben is vállalkoztam ilyen jellegű bemutató testnevelés
órára) a környezeti nevelés lehetőségeit igyekeztünk kibontani sok egyszerű, könnyen
adaptálható, ugyanakkor a környezetünk – különösen az élő környezetünk – iránti nagyobb
odafigyelést, felelősségtudatot erősítő játékos feladattal. Sok, már megszokott tárgyunk,
eszközünk pl.. a hullahopp karikák, teniszlabdák, tojástartók, ping-pong labdák, gördeszkák,
matracok és zsámolyok, stb. nyertek új értelmet, szerepet a testnevelés órán. Bízom benne,
hogy nem csak tanítványaim élvezték a sok játékos feladatot, hanem hospitáló kollégáim is
feltöltődhettek, módszertanilag megújulhattak. Ezúton is köszönöm megtisztelő
érdeklődésüket!
Kiss Zsuzsanna mesterpedagógus tanító